måndag 19 september 2011

"Jag tror att det är nyttigt för alla att man som studerande ibland får fundera på hur man ska få ihop ekonomin"

A. Jonsson (Ålands Framtid) skriver i sin blogg angående om studiestödet skall höjas på Åland eller inte. Han anser att det skulle vara vansinne.

Jag måste säga att det var intressant att läsa hans argumentationer varför vi studerande inte skulle få ett lika högt stöd som dem med utkomststöd.

Som studerande själv på heltid vet jag hur knapert det är med pengar, jag får sammanlagt ca 500 e i månaden som stöd +360 euro i studielån. Helst skulle jag inte vilja ha studielån för vill egentligen inte ha något lån i såhär tidig ålder. Men om jag inte skulle ha lånet vet jag inte hur min vardag skulle gå runt. Bara om det skulle komma oväntade kostnader, säg en räkning från tandläkaren så skulle jag inte i såfall kunna betala den.

Som min rubrik säger så tycker Jonsson att vi studeranden skall få fundera på hur vi ska få ihop ekonomin. Och jo, det garanterar jag att alla vi studerande gör varje månad.

Ett av argumenten av Jonsson var att de extra 250 euro vi skulle kunna få i studiestödet skulle endast gå åt öl och kläder m.m. Visst, det skulle säkert gå åt ett par nya skor eftersom mina gamla läcker, men det skulle vara fint om jag skulle ha råd att köpa alla de böcker som behövs till mina kurser, utan att prioritera bort annat från mitt liv. Nu prioriterar jag vilka böcker vi använder oss mest av osv. Som heltidsstuderande ser jag som en rättighet att vi skall ha råd med att köpa alla våra kurs-litteratur böcker.

Ett annat argument var att vi isåfall kan ta ett extraknäck för att få ekonomin ihop. Jag har valt att inte ha ett extra knäck, och det pga av att jag anser att jag skall sköta mina studier som mitt jobb, till 100%. Då skall jag inte behöva extrajobba. Om vi vill ha utbildad personal vare det sig handlar om att bli sjuksköterska, ekonom, snickare eller kock så behöver samhället kunna ge oss chansen att studera, istället för att skuldsätta oss. Satsa på oss som är framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar