torsdag 29 september 2011

Studeranden - bortskämda?

Det uttalandet fick jag på intervjun idag, att många anser att vi ungdomar är bortskämda som ska ha " nyaste datorn, systemkamera, nyaste telefonen" osv. Jag svarade med att jag tycker det är synd att det finns den uppfattningen av studenter eftersom många lever på gränsen att gå på minus varje månad.

Jag tycker inte vi studenter skall känna oss dömda att vi är bortskämda bara för att vi köpt oss en digitalkamera pga att vi jobbat hårt hela sommaren. Om man studerar hela hösten-vintern-våren och går direkt och sommarjobbar skall jag inte känna att jag inte är värd att köpa mig en kamera/mobil/dator för att samhället tycker att vi är bortskämda.

Skall bli intressant att se hur mina tankar om studiestödet kommer tas emot på Åland. Såklart så finns det alltid två sidor, det är det politiken handlar om. Men jag hoppas att våra politiker kommer ta emot våran kritik från oss studenter på allvar. Bemöta oss med våra frågor, funderingar och idéer.

Men fortfarande ser jag inte oss studenter som bortskämda.


vad tycker ni?

4 kommentarer:

  1. Det låter precis som ett uttalande från en politiker som har långt ifrån alla fakta klara för sig. Långt ifrån alla studerande lever efter någon form av krav att skaffa den senaste teknologin, speciellt i Finland där pragmatiken fortfarande har en väldigt stadig fot fast i marken. Det är de facto många studerande som inte har råd till mat p.g.a. den mängd studiestöd som delas ut. Om då en del av summan i.s.f. går åt till att exempelvis festa en gång eller två så må det vara så, och då dessutom med Pirkka-öl.

    Att påstå att teknologi utgör en stor del av vår generation är helt sant, eftersom det är en stor del av den interaktion som sker i dagens läge. Men att påstå att stora delar av studenternas studiestöd i månaden skulle gå åt till att införskaffa elektronik är inte bara fullkomligt löjligt, utan också humbug.

    Yngre generationer borde införas i beslutsfattande organ för att införskaffa någon form av insikt i de ungas ärenden. Det går inte att en 50-plussare som levt under en fullkomligt annorlunda generation med fullkomligt annorlunda livssyn att förespråka en helt annan generations ärenden.

    Många av de äldre generationerna anser att de yngre i dagens läge är lata och får allt serverat för dem och därmed inte anstränger sig; en syn som jag personligen skulle vilja eliminera. Bara för att saker och ting utförs på ett annat sätt än förut innebär det inte att majoriteten är handlingsförlamad, att saker och ting inte skulle utföras. Tvärtom utförs mycket mer i dagens läge p.g.a. all den nya teknologin som uppkommit. Mer ska göras, mer ska åstadkommas innan en viss ålder. Världen rör sig väldigt fort och den stress eller ångest vi känner i dagens läge handlar om så mycket mer än den nya mobilen eller datorn.

    In short; bara för att vi sitter framför datorn istället för att ploga åkern, innebär det inte att vi inte jobbar.

    SvaraRadera
  2. Jättebra artikel i Ålandstidningen Sari!

    SvaraRadera
  3. Hanne: jag håller helt med dig!! det är verkligen synd att det finns den synen på oss yngre. Som du sa, bara för att vi sitter framför datorn betyder det inte att vi inte jobbar. I skolan ska det analyseras hit och dit, det är seminarieuppgifter som ska motiveras, analyseras en gång till och skrivas på ett visst sätt. Piuh, blir t.o.m lite trött att bara tänka tanken.
    Under vår studietid är det vårt jobb att göra dessa uppgifter och förhoppningsvis så ger det resultat när vi ska ut i arbetslivet, och att de var värt alla deadlines, analyserande och motiverande.

    SvaraRadera
  4. Och TACK Jaana för kommentaren, det värmde! :)

    SvaraRadera